Klasztor założony w roku 1987 w nepalskim mieście Kathmandu przez J.E. Jongdzin Lopon Tenzin Namdaka Rinpocze opierający swoją działalność na następujących celach:
Klasztor pod tą samą nazwą założył w Tsang (centralny Tybet) w XIV wieku wielki mistrz Bon - Shen Niyma Gyaltsen (ur. 1360). Przez wiele wieków stanowił jedną z czterech głównych monastycznych instytucji Bonpo w Tybecie. Był ważnym ośrodkiem studiów i praktyki nauk z cyklu Madziu (tyb. Ma gyud) i strażnika Sidpy Dzialmo (tyb. Sidpa’i Gyalmo). Sam Shen Niyma Gyaltsen był wielkim praktykującym znanym ze swoich tantrycznych mocy - sporządził komentarze do tekstów Tantry Matki.
Klasztor całkowicie zniszczono podczas Chińskiej Rewolucji Kulturowej. Choć został częściowo odbudowany, jego ponowne wprowadzenie do użytku jest niemożliwe.
Edukacja
Żaden z wielu klasztorów Bon poza Triten Norbutse mieszczących się w okolicy nie zapewnia pełnego programu edukacji wiodącego do stopnia Gesze, którego odpowiednikiem na Zachodzie jest doktorat teologii.
W klasztorze odbywają się dwa typy programów edukacji:
Szkoła Dialektyczna i Grupa Medytacji oficjalne zostały założone w roku 1994.
We wczesnych latach 1994 w klasztorze przebywało zaledwie dwudziestu mnichów. Teraz jest ich stusiedemdziesięciu - zarówno Tybetańczyków jak i Nepalczyków. Do roku 2007 dwudziestusiedmiu uczniów pobierających nauki programu akademickiego zdało egzamin pod okiem J.Ś. XIV Dalajlamy, przez co uzyskali stopień Gesze. Dziś uczą innych mnichów, biorą udział w rozmaitych pracach społecznych i monastycznych przynosząc pożytek ludziom i tradycji.
Dwudziestu uczniów szkoły medytacji ukończyło edukację, stając się tym samym częścią grupy osób doświadczonych w przeprowadzaniu rytuałów, prowadzeniu praktyki oraz medytacji.
W 1990 roku założono tradycyjną medyczną szkołę ziołoleczniczą w pobliżu i pod przewodnictwem Triten Norbutse. Pięciu uczniów - włączając w to dwie kobiety - uzyskało stopień doktorancki z zakresu tradycyjnej medycyny ziołoleczniczej w latach 2001, 2002 i 2005.
W 2006 roku szkołę przeniesiono z zachodniej części Nepalu do posesji należącej do klasztoru w Kathmandu.
Zbiory
Klasztor posiada własną bibliotekę ze zbiorami dostępnymi nie tylko dla mnichów zakonu, ale także wszelkich osób zainteresowanych. W zakres zbiorów wchodzą kompletne teksty kanoniczne tradycji Bon oraz teksty buddyjskie. Pośród nich znajdują się również prace dotyczące innych systemów filozoficznych rozmaitych tradycji wschodnich i zachodnich, dostępne w różnych językach zachodnich.
Klasztor zajmuje się zachowywaniem cennych i rzadkich tekstów, ich publikacją w różnych formach (płyty CD, książki, kasety). Trwa budowanie archiwum fotograficznego. Dwadzieścia tekstów - włączając w to wszystkie prace Jongdzina Tenzina Namdaka Rinpocze - zostały opublikowane w fomie książek i peczia (tyb. dpe cha).
Plany
Jednym z planów na przyszłość jest zapewnienie kształcenia ludziom świeckim, mieszkańcom Dolpo i Mustang. Miałoby ono łączyć niezbędne punkty kształcenia zachodniego z tradycyjnymi przedmiotami. Poza tym przewiduje się otwarcie centrum dla praktyki tradycyjnej medycyny tybetańskiej - niosące pożytek zarówno pacjentom, jak i uczonym.
Bibliografia:
http://www.dangsongnamgyallama.org/monasteries/view/Triten-Norbutse-Monastery.html
http://www.triten.org/
http://shenten.org/en/yungdrung-bon/triten-monastery